Som stödperson till en student med funktionsnedsättning har du en mycket viktig roll. En stödperson kan arbeta som anteckningsstöd, mentor, ledsagare eller skrivstöd. Du stödjer en student att lyckas bättre med sina studier, samtidigt som du lär dig mycket själv.

Beroende på vilka svårigheter medstudenten har anpassas din roll som mentor. Ofta handlar det om att hjälpa till med planering och struktur av studierna, genomgång av uppgifter och diskussion om vad som förväntas av studenten i sina studier. Stödet är vanligtvis en till två timmar per vecka.

Så ansöker du

Det finns två sätt att ansöka om att bli mentor. Du kan skicka ett mejl och berätta om dig själv och varför du skulle vilja arbeta som mentor. Du behöver även bifoga en enklare CV och kopia på pass eller personbevis. Mentorsamordnaren kommer sedan kontakta dig för ett möte. Ange gärna om du kan tänka dig att vara anteckningsstöd, ledsagare eller skrivstöd också. Mentorsamordnare kan berätta mer om dessa uppdrag vid mötet.

Ansök

Du kan också lämna en intresseanmälan genom att fylla i ett formulär. Mentorsamordnare kontaktar dig när hen tagit del av uppgifterna.

Intresseanmälan

Workshop för mentorer

Ta chansen att få kompetensutveckling samt träffa andra mentorer, både nya och erfarna. 

Vi publicerar datum för våra workshops löpande. Håll utkik!

Ditt arbete lönar sig

Du får lön för ditt arbete som stödperson. Förutom att du lär dig mycket själv, är det också en merit för framtiden. Förnärvarande är lönen 50 kronor i timmen för anteckningsstöd och 130 kronor i timmen för mentorsuppdrag eller liknande uppdrag. 

1. Anmäl konto för löneutbetalning

Universitetets löner betalas ut via Danske Bank. Är du ny löntagare måste du först registrera dig hos Danske bank. 

Anmäl kontouppgifter

2. Registrera dig som timanställd

Du registrerar dig som timanställd genom att fylla i registreringsblanketten nedan.

Registrera dig

3. Rapportera dina timmar

Dina arbetstimmar rapporteras i lönesystemet Primula. Om du är mentor skapar du en rapport per student, och anger i rutan för fritext vilken student rapporten avser. Är du anteckningsstöd och antecknar åt flera studenter räcker det att skapa en rapport. Du loggar in i Primula med ditt dator-id och lösenord. Undantag sker under semesterperioder då allt som rapporteras efter 15 juni utbetalas i september månad.

Logga in i Primula webb

Manual för tidrapportering