Studenthälsan finns till för dig som är student och hjälper dig med frågor som handlar om din hälsa, ditt mående och dina studier. Här kan du komma i kontakt med kurator eller sjuksköterska. All kontakt med oss är frivillig, kostnadsfri och sekretessbelagd. Vi erbjuder också kurser, grupper, filmer och podd.

Öppettider under sommaren

  • Studenthälsan har stängt den 1 juli–4 augusti.
  • Drop-in har uppehåll under sommaren och öppnar den 13 augusti.

Kontakta oss

Detta kan du boka tid för:

  • Stödsamtal kring din hälsa, studier och livet i övrigt
  • Hälso- och sjukvårdsguidning
  • Stöd för hållbara levnadsvanor
  • Samtal om sexuell hälsa eller STI-testning
  • KBT-baserad guidad självhjälp för studiestress

Boka tid

Vi tar emot besök på Studentcentrum på Neptuniplan 7, men också samtal via video eller telefon. Om du får problem med bokningen kan du kontakta oss på studenthalsan@mau.se.

Boka tid för ett första samtal

För dig som redan har varit i kontakt med Studenthälsan kan du logga in för att läsa och skriva meddelanden, ta del av videosamtal, avboka eller be om ny tid.

Logga in – du har en pågående kontakt

Mer information till dig som bokat tid

  • Vid fysiska besök hittar du oss på Studentcentrum, Neptuniplan 7, Malmö. Vänd dig till receptionen på bottenplan.
  • All kontakt med Studenthälsan är kostnadsfri, sekretessbelagd och blir journalförd.
  • Upplever du att väntetiden är för lång så hänvisas du till kontakt med din vårdcentral eller, i akuta fall, psykiatriska akutmottagningen på telefonnummer 040-33 80 00. 

Hantering av personuppgifter

För ditt besök vid Studenthälsan kommer Malmö universitet att samla in uppgifter om namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress. Journalföring och behandlingen av dessa uppgifter är en del av en rättslig förpliktelse i enlighet med Patientdatalagen.

Uppgifterna är nödvändiga för att kunna ge ett gott och säkert stöd och behandlas med sekretess och uppgifterna arkiveras i enlighet med svensk lag.

Du kan ta del av det som registrerats om dig genom att kontakta Studenthälsan på studenthalsan@mau.se. Synpunkter på behandlingen av personuppgifterna kan lämnas till universitetets dataskyddsombud på dataskyddsombud@mau.se. Klagomål som inte kan lösas med Malmö universitet kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten.

Telefonrådgivning 

  • Prata med kurator: telefontid måndag–torsdag kl. 10.00–11.00, tel. 040-665 71 70. 
  • Prata med sjuksköterska: telefontid tisdag kl. 9.00–10.00 och fredag kl. 10.00–11.00, tel. 040-665 71 70. 

Drop in på Studentcentrum

Under drop in-tiden kan du träffa kurator eller sjuksköterska för en kortare rådgivning och stöd. Anmäl dig i receptionen på Studentcentrum, Neptuniplan 7 när du kommer.

  • Träffa en kurator på plats tisdag och torsdag kl. 11.30–12.30. Stängd och öppnar igen 12 augusti.
  • Träffa sjuksköterska på plats tisdag och torsdag kl. 11.30–12.30. Stängd och öppnar igen 12 augusti.

Mejl för allmänna frågor

Du kan mejla oss för allmänna frågor om vårt stöd eller vid problem med inloggning. Ange inte sekretesskyddad information i mejlet. Du kan inte boka tid genom att mejla oss.

studenthalsan@mau.se

Kurser och grupper

Våga tala

Är du rädd för att prata i eller inför en grupp? Då kan du få hjälp genom att gå Studenthälsans Våga tala-kurs. Våga tala är en kurs för dig som upplever så pass stora svårigheter att prata i eller inför en grupp att det blir ett hinder i studierna eller livet i övrigt.

Kursen består i 4 tillfällen fördelade på 2 veckor och syftar till att ge en grund för fortsatt träning. Under kursen kommer teori och samtal varvas med övningar. Antal deltagare är cirka 10.

Datum, tid och plats

Måndagar och Onsdagar kl. 15.30–17.30 med start den 11 november på Studentcentrum. Övriga datum är den 13, 18  och 20 november.

Anmälan och information

Om du är intresserad är du välkommen att anmäla dig till ola.olefeldt@mau.se. Vi kontaktar dig för mer information och inbokning av ett kortare församtal via video, telefon eller på plats på Studentcentrum. Deltagandet är kostnadsfritt. Sista anmälningsdag 4 november.

När känslorna ställer till det

Välkommen till en terapeutisk grupp för dig som upplever att känslorna är ett hinder.

På grund av olika erfarenheter i relationer kan vårt sätt att hantera känslor ställa till det för oss. Vi kan då behöva hjälp att förstå våra känslor och få syn på vilka behov de signalerar samt få hjälp att släppa invanda mönster.  

I denna affektfobiterapi (APT) utforskar vi tillsammans känslor och skapar förståelse för det som händer med oss i syfte att minska rädsla för känslor. På så sätt kan känslorna hjälpa oss i stället för att kännas som en belastning.

Gruppen som består av cirka 6–8 deltagare träffas under nio tillfällen á 1,5 timme. Deltagande föregås av ett församtal.

Datum, tider och plats

Start tordagen den 10 oktober kl. 15.00–16.30 på Studentcentrum.
Övriga datum: 17oktober, 24 oktober, 7 november, 14 november, 21 november, 28 november, 5 december och 12 december. 

Gruppterapeuter

Jessica Wastring, Studenthälsan
Ola Olefeldt, Studenthälsan

Anmälan och information

Om du är intresserad är du välkommen att anmäla dig till Ola Olefeldt, så kontaktar vi dig för mer information och inbokning av församtal. Deltagandet är kostnadsfrittSista anmälan är torsdagen den 3 oktober 2024. När gruppen är fylld stängs anmälan.

Prokrastineringsgrupp – för dig som vill ha hjälp att sluta skjuta upp

Har du svårt att organisera dina studier eller tillhör du de som upprepat skjuter upp ditt pluggande? Då kanske Studenthälsans prokrastineringsgrupp kan vara något för dig.

Gruppen arbetar med stöd av varandra för att minska prokrastinering och få hjälp med att ändra sitt beteende. Vi träffas varje måndag eftermiddag. Du kan vara med i gruppen under en hel termin, men antalet träffar är individuellt och utgår från ditt behov av medverkan i gruppen. Studenthälsan har fortlöpande intag till gruppen vilket innebär att du kan hamna i kö och börjar när det blir en plats ledig. Så först till kvarn! 

Det finns även en prokrastineringsgrupp på engelska. Information om den hittas på den internationella studentwebben.

Datum, tid och plats

Måndagar kl. 15.30–17.00 på Studentcentrum. Gruppen startar igen 30 september. 

Information och anmälan

Om du är intresserad är du välkommen att anmäla dig till Karolina Källoff, så kontaktar vi dig för mer information. Deltagandet är kostnadsfritt.

Filmad föreläsning: Sluta skjuta upp

Världens vänligaste löpgrupp

Välkommen till världens vänligaste löpgrupp!

Löpgruppen ses varje måndag kl. 17.15. Fyll gärna i formuläret nedan, för att få information via epost varje vecka. Första tillfället för höstterminen blir den 2 september.

Alla löpare är välkomna, ovana såväl som vana, och nya löpare kan ansluta när som helst under terminen. Passen är planerade så att alla kan delta utifrån egen nivå och egna förutsättningar, och målet är att alla ska känna sig glada och inspirerade efteråt.

När vi springer så anpassar vi grundhastigheten efter gruppen. Det är alltid tillåtet att gå en stund, om det känns bra. De som springer i täten, eller bara ledaren, kommer också att göra regelbundna loopar och hämta upp dem som vill springa lite långsammare. Alla övningar kan också anpassas efter individuell förmåga.

Föranmälan behövs inte, men fyll gärna i formuläret för att få information från oss

Föranmälan behövs inte, och det går fint att bara vara med på en del av passet. Du behöver inte heller vara med alla gånger, utan kan börja och sluta när som helst under terminen.

Vi tar gärna emot din intresseanmälan i formuläret. Information om kommande pass skickas ut varje vecka.

Anmäl intresse till löpgruppen

Alltid på måndagar kl. 17.15 i Pildammsparken

Alla pass är på måndagar kl. 17.15 i Pildammsparken. Samling och start är utanför Teaterlekplatsen, i korsningen Carl Gustafs väg-Baltiska vägen. Vi som leder passet kommer att vara på plats några minuter före start. Vi kommer också att avsluta passen på samma plats. Varje pass varar ca 60 minuter.

Så här kan ett löppass vara upplagt

Grundstrukturen är ungefär densamma för alla pass:

  • Några uppvärmningsövningar för att aktivera löpmusklerna
  • Lätt löpning
  • Övningar i löpteknik, som t ex fotisättning, hållning och löpsteg
  • Mera löpning
  • Pulshöjande övning där alla kan delta efter egen förmåga
  • Långsam nedjogg
  • Enkla töjövningar och tack och hej

Varför är det bra att röra på sig?

Rörelse är bra för kropp och hjärna på många sätt: Minnet blir bättre, vi lär oss lättare, och det gör oss också gladare och mindre stressade.

Film: Konsten att få till hälsosamma levnadsvanor (MauPlay)

Vill du läsa en bok så är här ett bra tips: Anders Hansen (2018), Hjärnstark: Hur motion och träning stärker din hjärna. Månpocket.

Kontakt

Löpgruppen leds av Lena Örnberg, samordnare för lika villkor, med hjälp av kollegor vid Malmö universitet. Kontakta Lena Örnberg om du har frågor, lena.ornberg@mau.se, eller skriv dina frågor i formuläret.

Testa dina vanor

Gör Studenthälsans digitala tester för att få en bild av dina levnadsvanor. Hur mycket tränar du, dricker du för mycket, känner du dig stressad och hur mår du egentligen?

Känner du oro för världsläget?

Många känner oro för det som händer i världen just nu. Oro kan vara svårt att bära ensam. Det är ofta hjälpsamt att prata med någon om hur du känner. Du kan till exempel prata med en kursare, en vän eller en förälder. Du kan också boka samtal hos oss på Studenthälsan. Nedan följer några tankar om vad du själv kan göra för att hantera oro.

Hur du kan hantera oro

  • Du behöver inte läsa eller titta på allt. Det sprids mycket information och bilder via sociala medier. Begränsa hur mycket du tar del av nyheter. Undvik nyheter precis innan du ska sova.
  • Aktivera dig. Försök bryta din oro genom att fokusera på något du mår bra av. Vi behöver alla vila från våra tankar om vi märker att oron tar över. Till exempel kan du träna, umgås med vänner, vistas i naturen, titta på film, måla, pyssla eller lyssna på musik.
  • Håll dina rutiner. Försök att äta och sova på regelbundna tider. Träffa de människor du brukar träffa. Gå på schemalagda föreläsningar och fortsätt med dina egenstudier så som du brukar.
  • Rör på dig. Fysisk aktivitet frigör ämnen i kroppen som gör att du blir bättre på att hantera svårigheter. Det behöver inte vara hård träning – till exempel kan dagliga promenader duga gott.
  • Engagera dig. Om du känner oro kan det vara hjälpsamt att känna att man gör något för att påverka och för att ge stöd till de som är drabbade. Leta efter ett sammanhang där du själv känner att du kan göra en insats, men tänk på att hitta en balans för ditt engagemang så att du kan hålla i längden.

Synpunkter på verksamheten

Synpunkter på verksamheten skickas till enhetschefen för Studenthälsan, Jessica Wastring.