Studenthälsan hjälper dig med frågor och bekymmer som rör din hälsa, ditt mående och dina studier. Här arbetar kuratorer, sjuksköterskor och folkhälsovetare. All kontakt med oss är kostnadsfri, sekretessbelagd och blir journalförd.

Hjälp du kan få

Hos Studenthälsan kan du få olika typer av stöd och hjälp. Du kan få stödsamtal med kurator. Alla samtalsämnen är välkomna och de behöver inte vara relaterade till dina studier. Sjuksköterskan erbjuder hälsosamtal, sjukvårdsrådgivning och mycket mer. Vi erbjuder också kurser, grupper, föreläsningar, podcast och mycket annat.

Kontakta oss

Boka eller omboka tid

Boka själv tid för stödsamtal, sjukvårdsrådgivning, stöd för hållbara levnadsvanor, samtal om sexuell hälsa och självhjälpsprogram vid studiestress via vår bokningssida. Vi tar emot fysiska besök på Studentcentrum, men också samtal via telefon eller videosamtal. 

Logga in för att se dina tider, boka en ny tid eller avboka. Du kan även läsa eller skriva ett meddelande till din kontakt, till exempel om du vill omboka en tid. Har du en tid för videosamtal loggar du in och blir uppringd av din kontakt. Inloggning med Bank-ID eller sms-kod krävs. Om du får problem med bokningen kan du ringa eller skicka mejl till studenthalsan@mau.se

Logga in för att boka tid

Mer information till dig som bokat tid

  • Vid videosamtal loggar du in i Studenthälsans bokningssystem med ditt Bank-ID eller lösenord vid tiden för ditt samtal och väntar på att bli uppringd.

  • Videosamtal fungerar inte med webbläsaren Internet explorer, däremot fungerar: Google Crome, Firefox, Opera, Safari och Microsoft Edge.
  • Alla besök hos Studenthälsan är gratis.
  • All personal vid Studenthälsan har sekretess.
  • Alla kontakter med Studenthälsan journalförs.
  • Upplever du att väntetiden är för lång så hänvisas du till kontakt med din vårdcentral eller, i akuta fall, psykiatriska akutmottagningen på telefonnummer 040-33 80 00. 
  • Om du behöver avboka eller omboka ändrar du själv din tid på bokningssidan.

Drop in på Studentcentrum

  • Träffa en kurator på plats tisdag och torsdag kl. 11.30–12.30. Drop-in stängd 26-30 maj. 
  • Träffa sjuksköterska på plats tisdag och torsdag kl. 11.30–12.30. Drop in stängd 26-30 maj. 

Telefonrådgivning 

  • Prata med kurator: telefontid måndag–torsdag kl. 10.00–11.00, tel. 040-665 71 70. Telefonrådgivningen stängd 26-30 maj. 
  • Prata med sjuksköterska: telefontid tisdag kl. 9.00–10.00 och fredag kl. 10.00–11.00, tel. 040-665 71 70. Telefonrådgivningen stängd 26-30 maj. 

Kontakta oss via mejl

Du kan mejla oss för allmänna frågor om vårt stöd eller vid problem med inloggning. Ange aldrig sekretesskyddad information i mejlet. Du kan inte boka tid genom att mejla oss.

Hantering av personuppgifter

För ditt besök vid Studenthälsan kommer Malmö universitet att samla in uppgifter om namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress. Journalföring och behandlingen av dessa uppgifter är en del av en rättslig förpliktelse i enlighet med Patientdatalagen.

Uppgifterna är nödvändiga för att kunna ge ett gott och säkert stöd och behandlas med sekretess och uppgifterna arkiveras i enlighet med svensk lag.

Du kan ta del av det som registrerats om dig genom att kontakta Studenthälsan på studenthalsan@mau.se. Synpunkter på behandlingen av personuppgifterna kan lämnas till universitetets dataskyddsombud på dataskyddsombud@mau.se. Klagomål som inte kan lösas med Malmö universitet kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten.

Aktiviteter

Måndagsföreläsningar

Måndagsföreläsningar – öppna för alla

Varje termin erbjuder vi föreläsningar/workshops om vanliga teman som kan beröra dig som student. Föreläsningarna ges via Zoom och pågår live på måndagar mellan kl. 16.00–17.00. Zoomlänk publiceras här senast en vecka innan. 

Flera av föreläsningarna finns även att se via webben (se nedan under Presentationer och material).

7/2 Sluta skjuta upp – om prokrastinering och om hur du kan bryta det. 
14/2 När perfekt inte duger – om perfektionism (föreläsningen är på engelska)
21/2 Jag börjar på måndag – skapa hållbara levnadsvanor. 
28/2 Våga tala – om talängslan och om hur du kan hantera det. 
7/3 Vikten av återhämtning – föreläsning om stress och återhämtning.
14/3 Hantera din studiestress – teori och praktiska tips hämtade från KBT. 
21/3 Sluta skjuta upp – om prokrastinering och om hur du kan bryta det (på engelska) 
28/3 Redo för arbetslivet? – om att vara ny på jobbet och vad som kan behövas för att må bra i arbetslivet 
4/4 När perfekt inte duger – om perfektionism. 
11/4 Att jobba och funka i grupp – gruppdynamik och nyttiga tips för ett bättre grupparbete. 
25/4 Stress and recovery – föreläsningen är på engelska https://mau-se.zoom.us/j/69577573460 
2/5 Att bryta ensamheten – om ofrivillig ensamhet och hur den kan hanteras. https://mau-se.zoom.us/j/63609368910  
9/5 Sluta grubbla – om konsten att lyckas sluta grubbla. https://mau-se.zoom.us/j/63973957943

Kurser och grupper

Avslappning i grupp

Ta en paus från skärm och studier. Stäng ute krav och släpp ner axlarna. Stanna upp och få en stunds ro och stillhet, för återhämtning och ny energi. Släpp taget och slappna av med Studenthälsan. 

Vi börjar med enkla rörlighetsövningar utformade för att mjuka upp spänningar efter studiedagen. Vi avslutar med en kort avslappning, sittandes på golvet. Du behöver inga förkunskaper eller ombyten, kom som du är.

Datum, tid och plats

Tisdagarna 19/4, 26/4, 3/5 och 17/5. Start kl 15.15, pågår i ca 15 min. På plats i Stilla rummet i Orkanenbiblioteket. 

Information och anmälan

Gruppen leds av Studenthälsans sjuksköterska My. Deltagandet är kostnadsfritt. Ingen föranmälan, först till kvarn, då Stilla rummet har begränsat med plats.

Varmt välkommen och avsluta gärna denna stund med en Fikapaus i biblioteket tillsammans med andra studenter, biblioteket och studenthälsan.

När känslorna ställer till det

Välkommen till en samtalsgrupp för dig som upplever att känslorna är ett hinder.

På grund av olika erfarenheter i relationer kan vårt sätt att hantera känslor ställa till det för oss. Vi kan då behöva få mer kontakt med våra grundaffekter, få syn på vilka behov de signalerar och få hjälp att släppa invanda mönster till förmån för mer balanserade sätt att möta känslor och ångest.

I denna samtalsgrupp utforskar vi tillsammans känslor och skapar förståelse för det som händer med oss i syfte att göra känslorna mer användbara i stället för att de endast ska kännas som en belastning.

Gruppen träffas under sex tillfällen á 1,5 timme. Deltagande föregås av församtal.

Datum, tider och plats

19/4, 26/4, 3/5, 11/5, 18/5 och 25/5. kl. 15:00-16:30. På Studentcentrum.

Information och anmälan

Om du är intresserad är du välkommen att anmäl dig till Ola Olefeldt så kontaktar vi dig för mer information och inbokning av församtal. Deltagandet är kostnadsfritt. Sista anmälan 11 april 2022. Start 19 april 2022.

Prokrastineringsgrupp – för dig som vill ha hjälp att sluta skjuta upp

Har du svårt att organisera dina studier eller tillhör du de som upprepat skjuter upp ditt pluggande? Då kanske Studenthälsans prokrastineringsgrupp kan vara något för dig.

Gruppen arbetar med stöd av varandra för att minska prokrastinering och få hjälp med att ändra sitt beteende. Vi träffas varje torsdag eftermiddag. Du kan vara med i gruppen under en hel termin, men antalet träffar är individuellt och utgår från ditt behov av medverkan i gruppen. Studenthälsan har fortlöpande intag till gruppen vilket innebär att du kan hamna i kö och börjar när det blir en plats ledig. Så först till kvarn! 

Det finns även en prokrastineringsgrupp på engelska. Information om den hittas på vår engelska webbsida.

Datum, tid och plats

Torsdagar kl 15.15-16.45. På plats i Niagara. 

Information och anmälan

Om du är intresserad är du välkommen att anmäla dig till Birgitta Håkansson-Stenbacka så kontaktar vi dig för mer information. Deltagandet är kostnadsfritt.

Filmad föreläsning: Sluta skjuta upp

Våga tala

Helgkurs

Det är mycket vanligt att känna rädsla för att tala i eller inför en grupp. Talängslan medför att studenter inte kan göra sig själva rättvisa i sitt studiearbete. Under kursen Våga tala arbetar vi med att möta rädslan och obehaget som uppkommer i talsituationer. Tillsammans utforskar vi upplevelsen och varvar praktiska övningar med teori och samtal. 

Kursen vänder sig till dig som är student vid Malmö universitet och upplever att du har så svårt att tala i eller inför en grupp att det hindrar dig i dina studier och/eller i din vardag. 

Datum och tider

Lördag 2 - söndag 3 april

För mer information och anmälan

Sista dag för anmälan 23 mars. Anmälan och information kontakta kurator Olof Samuelsson

Känner du oro för världsläget?

Många är oroliga eller rädda för det som händer i Ukraina just nu och vilka konsekvenser det kan få. Det kan vara bra att prata med någon om du är orolig. Att sätta ord på hur du mår, vad du känner och vad du tänker kan vara hjälpsamt och avlastande.

Du kan prata med någon i din närhet så som en kursare, vän eller förälder. Behöver du någon att prata med om din oro finns vi på Studenthälsan till stöd via telefon, video eller fysiska besök på Studentcentrum. Nedan följer några tankar om vad du själv kan göra för att hantera oro.

Hur du kan hantera oro

  • Du behöver inte läsa eller titta på allt. Det sprids mycket information och bilder via sociala medier. Begränsa hur mycket du tar del av nyheter. Undvik nyheter precis innan du ska sova.
  • Aktivera dig. Försök bryta din oro genom att fokusera på något du mår bra av. Vi behöver alla vila från våra tankar om vi märker att oron tar över. Till exempel kan du träna, umgås med vänner, vistas i naturen, titta på film, måla, pyssla eller lyssna på musik.
  • Håll dina rutiner. Försök att äta och sova på regelbundna tider. Träffa de människor du brukar träffa. Gå på schemalagda föreläsningar och fortsätt med dina egenstudier så som du brukar.
  • Rör på dig. Fysisk aktivitet frigör ämnen i kroppen som gör att du blir bättre på att hantera svårigheter. Det behöver inte vara hård träning – till exempel kan dagliga promenader duga gott.
  • Engagera dig. Om du känner oro kan det vara hjälpsamt att känna att man gör något för saken och för de som är drabbade. Leta efter ett sammanhang eller fundera på hur du själv kan hjälpa eller stötta de som har det svårt.

Stöd för dig som har blivit utsatt

Om du har blivit utsatt för trakasserier eller sexuella trakasserier kan du söka stöd hos Studenthälsan genom "Öppen dörr". Du får kontakt med Alexandra Thomasson, folkhälsovetare. Studenthälsan har sekretess och lämnar inte vidare några uppgifter. Du kan få stödsamtal under våra telefontider eller boka ett digitalt möte genom att skicka ett mail.

Stöd och rådgivning om trakasserier och sexuella trakasserier


opendoor@mau.se
040-665 70 43
Tisdag och torsdag klockan 15.00–15:30

Synpunkter på verksamheten

Synpunkter på verksamheten skickas till enhetschefen för Studenthälsan, Jessica Wastring.