Med certifikatet får du ett bevis på din internationella erfarenhet, ett kvitto på din akademiska, personliga och yrkesmässiga utveckling. Det visar även på din internationella och interkulturella kompetens relaterat till ditt yrke. När du slutfört dina aktiviteter finns möjlighet att inkludera aktiviteterna i ditt examensbevis.

Information

CIM kan för tillfället sökas av dig som studerar på Fakulteten för hälsa och samhälle, Odontologiska fakulteten eller Fakulteten för teknik och samhälle. Certifikatet kommer finnas tillgängligt på fler fakulteter framöver. 

Så här gör du för att delta i CIM

Du kan delta i CIM på två sätt: CIM@Home och CIM Abroad. 

CIM@Home riktar sig till dig som inte planerar att delta i några CIM aktiviteter utomlands under din studietid. Det är obligatoriskt att du deltar i vårt Buddyprogram som Buddy, och utöver det behöver du delta i tre ytterligare CIM-aktiviteter.  

CIM Abroad är det du väljer om du planerar att delta i minst en CIM-aktivitet i utlandet under din studietid. Det kan vara en utbytestermin, en sommarkurs, praktik/VFU eller uppsatsarbete. Utöver denna aktivitet i utlandet behöver du delta i ytterligare två CIM-aktiviteter.

CIM-aktiviteter är aktiviteter med internationellt fokus. I Canvas aviseras olika aktiviteter, men du kan också skapa en aktivitet på egen hand. Aktiviteterna kan ske både utomlands och här hemma. Exempelvis:

  • Åk på ett utbyte, delta i en sommarkurs eller gör ditt examensarbete utomlands.
  • Delta i internationella konferenser och workshops.
  • Delta i föreläsningar med koppling till ditt framtida yrke och internationalisering.
  • Bli mentor åt en internationell student, engagera dig i språkcafé mm.
  • Volontärarbeta

Så här anmäler du dig till CIM

Anmälan ser olika ut beroende på vilken fakultet du tillhör. När din anmälan registrerats kommer du att få tillgång till informationssidan för din fakultet gällande Certifikat för internationella meriter i Canvas. Här hittar du allt du behöver för att komma igång. Informationen gällande CIM är på engelska.

Läs om hur Matilda fick sitt certifikat för internationella meriter

För Matilda Öreberg som läste sjuksköterskeprogrammet var det en självklarhet att satsa på CIM. Hon ville odla sitt intresse för global hälsa och även kunna visa sina upp sina internationella erfarenheter för framtida arbetsgivare.

Läs om hur Matilda fick sitt certifikat för internationella meriter

För Matilda Öreberg som läste sjuksköterskeprogrammet var det en självklarhet att satsa på CIM. Hon ville odla sitt intresse för global hälsa och även kunna visa sina upp sina internationella erfarenheter för framtida arbetsgivare.

–Jag valde att läsa min sjuksköterskeutbildning just på Malmö universitet delvis för att utbildningen profilerat sig inom internationalisering, så att jag skulle satsa på ett CIM var en självklarhet. Jag ville ta chansen att åka iväg utomlands under min praktikperiod och fortsätta odla mitt intresse för global hälsa. Att kunna samla mina kunskaper, engagemang och erfarenheter i ett Certificate of International Merits var värdefullt för mig, eftersom det blir ett enkelt sätt att visa mitt internationella intresse för framtida arbetsgivare.

–Att delta i CIM kan innebära aktiviteter som kräver allt ifrån några timmar av din tid till flera månader, och det finns något som passar de flesta – både på hemmaplan och utomlands. Den första aktiviteten jag deltog i när jag hade anmält mig till CIM var en föreläsning med Läkare utan gränsers svenska grundare Johan von Schreeb om sjukvård vid katastrofinsatser. Den föreläsningen hade jag själv hittat och fick godkänd som CIM-aktivitet efter att ha pratat med min CIM-koordinator. Det andra jag gjorde inom ramen för CIM var ett utbyte till södra Indien under min 4 veckors praktik inom primärvård. Vi var tre kursare som åkte tillsammans och fick se mycket av den indiska sjukvården, samhället och kulturen under dessa veckor. Jag fick också en chans att slipa på min engelska. Dessutom lärde jag känna många nya människor och knöt kontakter både i Indien och med andra utbytesstudenter från hela världen.

–På grund av coronapandemin kunde jag inte skriva min kandidatuppsats som ett MFS-projekt* i Etiopien som jag först tänkt, och inte heller åka iväg på en ny utbytespraktik i Slovenien den sista terminen. Istället deltog jag i ett digitalt utbyte som gällde ett patientfall under några veckors tid. I utbytet deltog sjuksköterskestudenter från Hong Kong och Australien och jag fick en god inblick i hur mina internationella sjuksköterskekollegor tar sig an ett patientfall och vilka skillnader och likheter som finns mellan våra samhällen och sjukvårdssystem.

–Sammantaget tycker jag att CIM-aktiviteterna har breddat mina perspektiv på världen i allmänhet och global hälsa i synnerhet. Jag har knutit värdefulla kontakter och fått använda min engelska. Att delta i CIM, som stundtals är utmanande och kräver både tålamod, planering och mod, får en också att växa som person. Jag rekommenderar alla som är intresserade av omvärlden eller vill arbeta internationellt efter sina studier att våga satsa på ett CIM – det är roligt och lärorikt!

* MFS = Minor Field Study. En 8 veckors fältstudie som genomförs som del av en kandidat- eller mastersuppsats med finansiella medel från SIDA.

Mustafa berättar hur han fick sitt certifikat för internationella meriter

När CIM blev tillgängligt för Odontologiska fakulteten läste Mustafa Aljamal sista året på tandläkarutbildningen. Idag jobbar han på Wasa Tandklinik och Avesta Tandvård, samt driver podcasten ”Tandläkarstudenter för Livet”. Genom CIM fick Mustafa nya perspektiv och erfarenheter som han tagit med si...

Mustafa berättar hur han fick sitt certifikat för internationella meriter

När CIM blev tillgängligt för Odontologiska fakulteten läste Mustafa Aljamal sista året på tandläkarutbildningen. Idag jobbar han på Wasa Tandklinik och Avesta Tandvård, samt driver podcasten ”Tandläkarstudenter för Livet”. Genom CIM fick Mustafa nya perspektiv och erfarenheter som han tagit med sig in i arbetslivet.

– Jag blev tidigt under min studietid intresserad av internationalisering, därför blev jag väldigt glad när jag fick höra att Odontologiska fakulteten implementerat CIM. Att delta kändes som en självklarhet för mig. Ett av de mest lärorika evenemangen var en fem veckors interkulturell kommunikationskurs från Shanghai International Studies University (SISU). En informativ och evidensbaserad kurs som jag varmt rekommenderar till alla studenter. Huvudmålet med kursen var att få viktiga insikter för att förstå interkulturella interaktioner. Vi fick bland annat arbeta utifrån verkliga exempel som man kan stöta på under sin interaktion med personer från olika kulturer, så som social dynamik, sociala standarder i kulturer och olika fenomen.

– En annan aktivitet som jag deltog i var det internationella Symposiet från Osstell. Eventet fokuserade på dentala implantat. Det gav även C.E credits (continuing education credits), som i vissa länder är obligatoriska att uppfyllas årligen av tandläkare för att behålla sin tandläkarlegitimation. Under eventet fick jag möjligheten att lyssna på ett flertal världskända internationella föreläsare. Jag fick insikt i aktuell forskning inom ämnet och ta del av ett annat synsätt till tandläkaryrket än vad vi är vana vid i Sverige.

– När jag fick veta att ”Buddy Programme” var en CIM-aktivitet lät det nästan för bra för att vara sant: ha roligt och samtidigt få en merit! Programmet går ut på att studenter välkomnar nya internationella studenter till universitetet och Malmö. På grund av pandemin blev tyvärr alla träffar med de nya studenterna digitala, men det var roligt ändå. Vi pratade online om allt möjligt, så som studentlivet i olika länder, traditioner och matlagning. Jag skapade också nya vänskapsband med våra internationella studenter från Studentkårens styrelse.

– Att delta i CIM kan gynna en både personligt och i arbetslivet. Att delta i internationella evenemang ger goda möjligheter till nätverkande som kan öppna nya dörrar fulla av möjligheter. För en tandläkarstudent kan det vidga ens perspektiv inom olika förhållningssätt, teknologier och behandlingsmöjligheter inom tandvård som i sin tur leder till professionell utveckling. Min internationella erfarenhet har gjort det möjligt för mig att utveckla min kommunikationsförmåga med internationella studenter och människor med olika kulturella bakgrunder. Att vara interkulturellt kompetent leder till en mer individualiserad och patientcentrerad tandvård.

– Jag blev förvånad när jag fick veta att jag var den första studenten från Odontologiska fakulteten som skulle delta i CIM. Nu hoppas jag att mitt deltagande kan inspirera fler studenter från Odontologiska fakulteten till att ta chansen att söka.  

Kontaktpersoner 

Hitta CIM-ansvarig för din fakultet och ditt ämne.