Ett glatt gäng mentorer, universitetets studenter som engagerar sig för barn, från Näktergalens mentorsprogram mottog stipendier på vardera 5 000 kr från Sparbanksstiftelsen Finn för sitt engagemang och sina insatser. Universitetets fundraisingverksamhet har möjliggjort donationen.

– Vi är väldigt stolta över att ha möjligheten att premiera mentorerna som gör detta pro bono. De ingjuter självförtroende och framtidstro hos barnen. Det vill vi tacka för, säger utdelare Katarina Andrén, CEO Sparbanksstiftelsen Finn.

Carina Sild Lönroth, verksamhetsansvarig på Näktergalens mentorsverksamhet, har varit med sedan starten för 26 år sedan då allt började med mentorer som var studenter från lärarprogrammet. Genom åren har möjligheten att bli mentor öppnats upp för samtliga studenter på universitetet och Carina har, genom EU-medel, även spridit verksamheten till andra länder.

– Tack för att ni har investerat tid, intresserat er, inspirerat, ingjutit hopp, inkluderat och innehållsfyllt barnens fritid. Ni har gjort intryck som kommer att ge avtryck, säger Carina när hon hyllar mentorerna vid stipendieutdelningen.

Mentorer från hela universitetet

Mentorerna matchas med ett barn i åldern 8–12 år och de förväntas träffa sitt mentorsbarn en gång i veckan under perioden oktober till maj. Näktergalen bjuder på några gemensamma aktiviteter men de bestämmer själva vad de vill göra tillsammans.

Sara läser till förskollärare och har ett mentorsbarn på 8 år.

– Jag var själv ny i Malmö och jag tänkte att jag och barnet kunde upptäcka staden tillsammans.

Linnea läser programmet European Studies och har ett mentorsbarn på 11 år.

– Jag har tidigare varit au pair och det var jättekul. Jag saknade utbytet med barn så det var en kul grej att bli mentor.

Vüsal från Azerbajdzjan, läser ledarskap och organisation, och har ett mentorsbarn på 12 år.

– Att vara mentor har varit positivt för mig och hjälpt mig att integreras i Sverige. Det har varit spännande att träffa ett barn från den svenska kulturen.

Oleksandr från Ukraina, läser internationell migration, och har ett mentorsbarn på 8 år.

– Detta har varit en möjlighet för mig att påverka. Jag har studerat i flera olika länder och jag ville visa dessa möjligheter. Det är också bra att barnen får lära känna andra vuxna. Och jag har fått upptäcka Malmö utifrån ett annat perspektiv, tillsammans med barnet.

Maryam läser Educational Theory, och har ett mentorsbarn på 8 år.

– Jag har fått chansen att använda mina tidigare kunskaper i coaching och jag har fått träna på min svenska. Vi har ofta gått till parken och spelat fotboll. Det har varit roligt att göra något aktivt vid sidan om mina studier. Mitt mentorsbarn har lärt mig mycket, han har varit som en mentor för mig.

Text: Isabel Zavalia Wästlund