Som ett nav för skolutvecklingen i Helsingborg finns skol- och fritidsförvaltningen, placerad i stadsdelen Mariastaden. På avdelningen Gymnasieplanering, vägledning och forskning arbetar Marlene Klit Welin som SYV-strateg. Hon går magisterutbildningen i arbetsvetenskap på halvtid under två år som en del i sin kompetensutveckling.

– Mitt jobb innebär att tillsammans med huvudman och rektorer se till att elevernas behov av studie- och yrkesvägledning tillgodoses. Jag samordnar också ett nätverk av studie- och yrkesvägledare på grundskolor och gymnasieskolor i elva kommuner i nordvästra Skåne.

Marlene driver utvecklingen av studie- och yrkesvägledningen i Helsingborgs stads skolor, bland annat genom att hålla sig uppdaterad om aktuell forskning. Hon arrangerar aktiviteter för att öka samverkan mellan skolan och arbetsgivare, branschföreträdare, utbildningsinstitutioner och andra förvaltningar i Helsingborg.

– Just nu testar vi samarbetsaktiviteter med Campus Helsingborg vid Lunds universitet, för att öka kunskapen hos gymnasieelever om hur det är att studera på högskolan.

Marlene Klit Welin

Flera metoder för att vägleda

I magisterprogrammet får Marlene lära sig olika teorier och metoder om studie- och karriärvägledning, som hon kan använda i sitt arbete.

– Alla delar i utbildningen är väldigt nyttiga. Vi läser till exempel om vad som påverkar personers karriärlärande vid övergångar mellan utbildningar och arbete. Vi fördjupar även kunskaperna i att använda olika professionella samtal i karriärutveckling.

Studenterna har haft en kurs som handlar om karriärövergångar och hur de kan stärka individer inför, under och efter övergången mellan utbildning och arbetsmarknad.

– Om jag inte haft arbetslivserfarenhet hade jag inte kunnat tillgodogöra mig utbildningen på samma sätt. Nu får jag möjlighet att klä mina tidigare erfarenheter utifrån teoretiska perspektiv.

Ger varandra feedback

Studenterna har undervisning i form av föreläsningar, seminarier och diskussioner – både på plats på universitetet och digitalt. Magisterutbildningen innebär mycket självstudier.

– Att prata med fler som jobbar med studie- och yrkesvägledning inom olika branscher är väldigt berikande. Vi är ett stöd för varandra och kan ge varandra feedback på texter utifrån olika perspektiv.

Marlene gick tidigare studie- och yrkesvägledarutbildningen vid Malmö universitet. Sedan 2018 är hon strateg i Helsingborgs stad och hon studerar för att utvecklas i sin roll.

– Jag känner redan att jag fått fördjupade kunskaper och nya perspektiv på vägledningsarbetet. Det skapar förståelse för hur vi kan utveckla vägledningen inom skolverksamheten. Jag kan varmt rekommendera att gå magisterutbildningen, säger hon.

Text: Eva Nelsson