Här får du en översikt över sådant som är bra att känna till i samband med din VFU.

Inför VFU

När du ska ut på VFU behöver du kontakta din handledare på VFU-skolan senast fyra veckor innan kursens start. Om du inte får tag i din handledare kontaktar du i första hand skolans VFU-ansvariga eller rektor och i andra hand VFU-administrationen på Malmö universitet. 

Nedan hittar du material som du får på din kursintroduktion, schema och hur du ansöker om utdrag ur belastningsregistret. 

Introduktionsveckan – material

I presentationen får du veta lite mer om vad du som student kan förvänta dig inför introduktionsveckan och vad som gäller inför VFU angående placering, registerutdrag och mycket annat.

Presentationen kan ses fristående eller användas tillsammans med pdf-presentationen precis nedanför.

Presentation inför introduktionsdagarna (pdf)

VFU-portföljen – en instruktion (pdf)

Utdrag ur belastningsregistret

Enligt lag 2013:852 ska studenter antagna till lärarutbildningen visa upp giltigt utdrag ur belastningsregistret.

Lagen syftar till att öka barns skydd mot att utsättas för övergrepp eller kränkningar från personer som arbetar inom de berörda verksamheterna. Detta omfattar även dig som går lärarutbildning där praktik/verksamhetsförlagd utbildning ingår.

Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn (Riksdagens webbplats)

Utdraget visas upp för rektor på skolan/förskolan där VFU genomförs, eller den person som rektor utser. Du som inte kan visa upp ett giltigt utdrag kan bli nekad tillträde till skolan/förskolan.

Läs mer om ansökan, giltighet samt krav på registerutdrag på Skolverkets och Polisens webbplatser.

Registerkontroll (Skolverkets webbplats)

Utdrag för arbete inom skola eller förskola (Polisens webbplats)

Under VFU

När du gör VFU behöver du känna till vad som gäller kring sekretess och tystnadsplikt. Här hittar du också information om handledningsmodellen peer learning och vad som gäller om du ska på studiebesök. 

Sekretess och tystnadsplikt

Sekretess innebär ett förbud att röja känsliga uppgifter och är en inskränkning i den svenska offentlighetsprincipen. Under din verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kommer du i nära kontakt med barn, elever och vuxna som har rätt till skydd av sin personliga integritet. Offentlighets- och sekretesslagens uppgift är att tillgodose detta skydd. Sekretessen gäller utåt, mot till exempel privatpersoner, medier och andra myndigheter.

Sekretess och tystnadsplikt (pdf)

Peer learning

Under din VFU är det möjligt att du handleds utifrån peer learning-modellen. Peer learning innebär att du samarbetar tillsammans med en eller flera medstudenter under VFU:n på ett flexibelt och strukturerat sätt. Med andra ord använder ni varandra som resurser för att sammanföra teori och praktik.

I peer learning står ni inför samma situation – en så kallad strukturerad läraktivitet – som ni sedan löser med mer eller mindre stöd från era handledare. De strukturerade läraktiviteterna utgår alltid från den dagliga verksamheten och bygger på VFU-kursens lärandemål. Ingen av er har den formella rollen som lärare/handledare och ni har inte heller formell makt över varandra, men däremot turas om ni att vara den som lär och den som lär ut. 

Strukturerade läraktiviteter

Här hittar du strukturerade läraktiviteter som handledare skapat i workshoppar i peer learning. 

Studiebesök

Utgångspunkten är att du gör din verksamhetsförlagda utbildning (VFU) på samma skola/förskola under hela din utbildningstid. För att du ska få erfarenhet från olika slags förskolor och skolor, ska du genomföra en del av VFU i en verksamhet med andra förutsättningar. En verksamhet med andra förutsättningar kan betyda storlek, upptagningsområde, skolkultur och profil – dock inte annat stadium eller verksamhet än den som din examensinriktning omfattar.

Ramar för studiebesök

  • Studiebesöket i en annan verksamhet får omfatta 3–5 dagar och ska ske under den första halvan i en av VFU-kurserna (dock inte i utbildningens första VFU-kurs). Den andra halvan av VFU-kursen är inte lämplig eftersom VFU-lärarna då gör besök och trepartssamtalet sker.
  • Studiebesök kan ske i en eller flera VFU-kurser.
  • Du som av någon anledning har genomfört din VFU-kurs på annan skola/förskola, behöver inte göra något studiebesök.

Så organiseras studiebesöket

Den skola/förskola där du har din huvudplacering ansvarar för att organisera studiebesöket. Studiebesöket kan vara ensidigt eller organiseras som ett utbyte mellan studenter på olika skolor/förskolor. I den senare modellen kan ni som studenter vara värdar för varandra. Den skola/förskola där du har din huvudplacering ansvarar för att studiebesöket följs upp genom att du får reflektera över gjorda erfarenheter.

Verksamhetsintegrerade dagar

Verksamhetsintegrerade dagar för förskolestudenter

Vad är VI-dagar?

Verksamhetsintegrerade dagar, VI-dagar, är specifika dagar under din utbildning där du aktivt deltar i förskolans verksamhet. Dessa dagar är särskilt viktiga i ämnesdidaktiska kurser (termin 2, 3 och 4) och syftar till att hjälpa dig att uppnå lärandemålen för dessa kurser. Lärandemålen inkluderar att planera, genomföra, värdera och analysera undervisning inom ämnen som estetik, språk, matematik och naturvetenskap.

Genomförande

  • Antal dagar: Antalet VI-dagar varierar, men det brukar vara mellan 3–5 dagar per kursperiod.
  • Planering: Du får tillgång till kursens schema fyra veckor innan kursstart och kan då planera dina VI-dagar. Dessa dagar kan vara schemalagda på specifika datum.
  • Kontakt: Du ansvarar för att kontakta förskolan och i samråd med personalen bestämma vilka dagar och tider som passar för genomförandet av VI-dagarna.
  • Självständighet: Det finns inga krav på att handledare eller annan personal ska avsätta tid för att handleda dig under VI-dagarna. Du förväntas vara självständig och ta ansvar för dina aktiviteter.

Syfte

Syftet med VI-dagar är att ge dig kontinuerlig praktisk erfarenhet och att upprätthålla en stark koppling mellan utbildningen och förskolans verksamhet. Detta hjälper dig att utveckla ditt lärarskap och att tillämpa teoretiska kunskaper i praktiken.

Genom att delta i VI-dagar får du värdefull insikt i förskolans vardag och möjlighet att öva på dina färdigheter i en verklig miljö, vilket är avgörande för din framtida yrkesroll som förskollärare.

Ersättning och försäkring

Här hittar du information om vad som gäller vid ersättning för resor under din VFU samt ersättning från försäkringen om du skulle bli skadad.

Studentförsäkring

Malmö universitet har som målsättning att ha ett bra försäkringsskydd för dig som studerar men har din verksamhet helt eller delvis förlagd utanför universitetet.

Om du blir skadad under din VFU och vill ha ut ersättning från försäkringen, ska du skicka in en skadeanmälan till Kammarkollegiet. Anmälan ska skrivas under av både dig och en företrädare för universitetet (till exempel VFU-läraren).

Mer information om försäkringen och skadeanmälningsblankett finns hos Kammarkollegiet.

Reseersättning

Om du bor i Malmö eller i Malmös närområde och har placering utanför närområdet, ersätter Malmö universitet den del av resekostnaden som överstiger mellanzon i Skånetrafikens biljettsystem 

Detta gäller även dig som bor utanför närområdet och placeras utanför närområdet, i de fall när resan är längre än vad mellanzon omfattar.

För att du ska få ersättning krävs ett utskrivet kvitto från Skånetrafiken för den tid som du varit schemalagd på VFU. Du kan inte få ersättning för resor med andra kommunikationsmedel. Utbetalning görs terminsvis efter genomförd VFU-kurs, i juni respektive december, efter ansökan.

Du hittar mer information i blanketten nedan. Observera att blanketten inte går att fylla i digitalt, utan behöver skrivas ut för att kunna fyllas i.

Blankett för reseersättning (pdf)

Merkostnadslån för extra kostnader

Du kan ansöka om merkostnadslån hos CSN för extra kostnader i samband med dina studier.

Merkostnadslån för extra kostnader (CSN:s webbplats)

Kontakt

Frågor om VFU: ls.vfu@mau.se

Teknisk support i VFU-portföljen: vfusupport@su.se