Vi använder cookies på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Mina studier
- Mina studier
-
- Schema, grupprum och lokaler
- Schema, grupprum och lokaler
- Ordningsregler på campus
- Universitetet bygger nya Amphitrite
- Tentamen
- Registrering, intyg & administration
- Studieavbrott och studieuppehåll
- Att ansöka om tillgodoräknande
-
- Examen, examensarbete och att skriva uppsats
- Examen, examensarbete och att skriva uppsats
- Ansök om examensbevis
- Så lyckas du med uppsatsen
-
- Rättigheter och skyldigheter
- Rättigheter och skyldigheter
- Dina studier och AI
- Kränkningar och trakasserier
- Stipendier
På sidan -
- Stöd & service
- Stöd & service
-
- Skrivverkstaden och stöd i dina studier
- Skrivverkstaden och stöd i dina studier
- Hemtenta och skrivuppgifter
- Matematikverkstaden
-
- Studenthälsan
- Studenthälsan
- Filmer och podd
- Studie- och karriärvägledning
- Pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning
- Universitetskyrkan
På sidan -
- Internationella möjligheter
- Internationella möjligheter
- Praktik och VFU utomlands
- Uppsats utomlands
-
- Erasmus+ stipendium
- Erasmus+ stipendium
- Erasmus+ stipendium för utbytesstudier
- Erasmus+ stipendium för praktik
- Certifikat internationella meriter
- Digitala internationella möjligheter
- Studentkonferenser och sommarkurser utomlands (på engelska)
- Kontaktpersoner för internationella möjligheter
- Podden Internationella hörnan
På sidan -
- Jobb & praktik
- Jobb & praktik
-
- Innovation och entreprenörskap
- Innovation och entreprenörskap
- Leapfrogs
- Praktik och VFU
- Karriärvägledning
- VIP-programmet – vertikalt integrerade projekt
På sidan
Verksamhetsförlagd utbildning och introducerande fältdagar
introducerande fältdagar
Du som är student hittar här information om de introducerande fältdagarna och den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) – vad det innebär och vad som är viktigt att tänka på före och under VFU.
Inför introducerande fältdagar och VFU
Oavsett vilken lärarutbildning du går – förskollärare eller lärare – är den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) en central del av din utbildning. VFU ger dig möjlighet att utveckla kunskaper och färdigheter som omfattar hela lärarrollen, i nära samverkan med verksamheten.
För vissa utbildningar ingår även introducerande fältdagar under den första terminen, där du får en första inblick i yrket och skolans eller förskolans vardag.
Under VFU tränas du i att planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet – både självständigt och tillsammans med andra. Reflektion är en viktig del av lärandet.
VFU-kurserna är obligatoriska och omfattar i de flesta lärarutbildningar totalt 30 högskolepoäng, fördelade på tre till fyra kurser.
Nedanför hittar du information om vad du bör tänka på inför och under de introducerande fältdagarna och under din VFU-period.
Introducerande fältdagar
I informationsbladet nedan hittar du viktig information inför de introducerande fältdagarna – vad du som student kan förvänta dig, hur placeringen fungerar, vad som gäller kring utdrag ur belastningsregistret, VFU-portföljen och mycket annat.
På din förskola eller skola kan det finnas studenter som kommit längre i sin utbildning. I vissa fall organiseras då studentsamtal, där du som ny student får möjlighet att dela erfarenheter, ställa frågor och få stöd från andra studenter som nyligen varit i samma situation. Du kan läsa mer om studentsamtalet nedan.
Verksamhetsförlagd utbildning
Inför din VFU-period kallas du till en kursintroduktion, som vanligtvis hålls cirka två veckor före kursstart. Vid det laget ska du ha etablerat kontakt med din VFU-handledare, så att ni tillsammans kan börja planera din VFU. Om du inte lyckas nå handledaren, kontaktar du i första hand
VFU-ansvariga eller rektor. I andra hand vänder du dig till VFU-administrationen vid Malmö universitet. Kontaktuppgifter till VFU-ansvariga finns i VFU-portföljen.
Det här behöver du göra inför VFU:
- Logga in i VFU-portföljen med ditt universitetskonto. Se instruktioner i dokumentet VFU-portföljen – en introduktion.
- Kontrollera dina kontaktuppgifter i Ladok så att de är aktuella.
- Beställ utdrag ur belastningsregistret från Polismyndigheten i god tid före VFU.
- Kontakta din VFU-handledare senast två veckor före kursstart.
- Bjud in din handledare till VFU-portföljen och tilldela hen VFU-rapporten.
Schema och översikt
Utdrag ur belastningsregistret
Enligt lag 2013:852 ska studenter antagna till lärarutbildningen visa upp giltigt utdrag ur belastningsregistret.
Lagen syftar till att öka barns skydd mot att utsättas för övergrepp eller kränkningar från personer som arbetar inom de berörda verksamheterna. Detta omfattar även dig som går lärarutbildning där praktik/verksamhetsförlagd utbildning ingår.
Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn (Riksdagens webbplats)
Utdraget visas upp för rektor på skolan/förskolan där VFU genomförs, eller den person som rektor utser. Du som inte kan visa upp ett giltigt utdrag kan bli nekad tillträde till skolan/förskolan.
Läs mer om ansökan, giltighet samt krav på registerutdrag på Skolverkets och Polisens webbplatser.
Registerkontroll (Skolverkets webbplats)
Utdrag för arbete inom skola eller förskola (Polisens webbplats)
Under VFU
VFU är en viktig del av din utbildning där du får utvecklas i din framtida yrkesroll genom praktisk erfarenhet i förskola eller skola. Du gör oftast din VFU på samma skola eller förskola under hela utbildningen, men en del av VFU sker i en annan verksamhet för att bredda din erfarenhet.
Handledningen är en viktig del av din utveckling. Genom samtal med din handledare får du stöd i att planera, genomföra och reflektera över din undervisning. I vissa fall sker handledningen tillsammans med en medstudent enligt peer learning-modellen.
Genom att visa engagemang, följa verksamhetens riktlinjer och ta ansvar för din lärprocess, lägger du grunden för din framtida yrkesroll.
Nedan hittar du information om vad du bör tänka på under VFU.
Sekretess och tystnadsplikt
Sekretess innebär ett förbud att röja känsliga uppgifter och är en inskränkning i den svenska offentlighetsprincipen. Under din verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kommer du i nära kontakt med barn, elever och vuxna som har rätt till skydd av sin personliga integritet. Offentlighets- och sekretesslagens uppgift är att tillgodose detta skydd. Sekretessen gäller utåt, mot till exempel privatpersoner, medier och andra myndigheter.
Regler på din VFU-skola
Under din VFU-period betraktas placeringen som din arbetsplats, vilket innebär att du deltar i förskolans eller skolans arbete utifrån de villkor som råder där. Du förväntas följa de regler och riktlinjer som gäller på förskolan eller skolan. Det kan till exempel handla om rutiner kring lunchkostnader, klädpolicy, mobilanvändning eller andra lokala ordningsregler.
Att visa respekt för verksamhetens kultur och arbetssätt är en viktig del av din professionsutveckling.
Frånvaro
Närvaro under VFU är obligatorisk och motsvarar heltidsstudier. Som student förväntas du följa din VFU-handledares arbetstider, under förutsättning att handledaren arbetar heltid. Om handledaren arbetar deltid, följer du en utsedd ersättare i verksamheten.
Vid frånvaro på grund av sjukdom eller vård av barn kan komplettering medges under vissa förutsättningar. Du har möjlighet att ta igen upp till 25 % av VFU-perioden vid ett sammanhängande tillfälle, senast inom sex veckor efter ordinarie kursslut. Vid längre frånvaro sätts betyget Underkänd.
Komplettering erbjuds endast till studenter som har nått lärandemålen, eller som bedöms kunna nå dem efter genomförd komplettering. Endast ett kompletteringstillfälle medges. Betyg sätts först när examinator har gjort sin bedömning – fram till dess lämnas betygsrutan tom. Om komplettering inte genomförs inom angiven tid, sätts betyget Underkänd.
Handledning
Under din VFU tilldelas du en eller flera handledare som har i uppdrag att stödja dig i din professionsutveckling. Handledningen är en central del av din VFU och syftar till att skapa en lärande miljö där du får möjlighet att växa i din framtida yrkesroll.
Du kommer att ha regelbundna samtal med din handledare där ni tillsammans planerar, följer upp och reflekterar kring din undervisning och dina erfarenheter i verksamheten. Samtalen ger dig stöd i att utveckla din undervisningspraktik och förmåga att analysera och förstå pedagogiska situationer
Handledningen utgår från konkreta situationer i vardagen och syftar till att belysa och problematisera dessa ur olika perspektiv. Genom detta utvecklar du din förmåga till reflektion, analys och ett professionellt förhållningssätt. Kursguiden fungerar som ett gemensamt stöd i handledningssamtalen och hjälper er att koppla det praktiska arbetet till kursens mål.
Lektionsbesök och flerpartssamtal
I din VFU tränas du i att planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla undervisning – både självständigt och tillsammans med andra. Under de flesta VFU-kurser besöker VFU-lärare dig på förskolan/skolan och observerar undervisningen.
Observationen följs upp med ett flerpartssamtal mellan dig, VFU-läraren och handledaren – ett viktigt moment för din professionsutveckling och för att nå kursens mål. I vissa kurser inom förskollärar- och grundlärarutbildningen kan VFU-lärarens besök ersättas med andra aktiviteter. Du ser vilka kurser det gäller i VFU-schemat nedan.
Risk för Underkännande
För att bli godkänd på VFU-kursen måste samtliga lärandemål uppnås. Om din VFU-handledare bedömer att det finns en risk att du inte kommer att nå dessa mål, ska handledaren omgående kontakta VFU-läraren vid Malmö universitet. Denna kontakt är viktig för att tidigt kunna identifiera behov av stöd och åtgärder, och för att ge dig möjlighet att utvecklas inom ramen för kursens mål.
Avbruten VFU
Om du av någon anledning inte fullföljer en påbörjad VFU-period måste du snarast informera din VFU-lärare. Ett avbrott innebär att du får betyget Underkänd (U) på kursen, och att ett av dina två tillfällen att genomföra VFU-kursen är förbrukat.
Examinatorn – som oftast är din VFU-lärare – har rätt att med omedelbar verkan avbryta din VFU om du visar allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt som kan äventyra elevers säkerhet, integritet eller förtroendet för verksamheten. I sådana fall ges betyget Underkänd.
Vid ett sådant avbrott har du rätt till ett dokumenterat samtal där du får personlig vägledning kring din studiesituation och vad som krävs för att kunna gå vidare i utbildningen.
Studiebesök
Utgångspunkten är att du gör din verksamhetsförlagda utbildning (VFU) på samma skola/förskola under hela din utbildningstid. För att du ska få erfarenhet från olika slags förskolor och skolor, ska du genomföra en del av VFU i en verksamhet med andra förutsättningar. En verksamhet med andra förutsättningar kan betyda storlek, upptagningsområde, skolkultur och profil – dock inte annat stadium eller verksamhet än den som din examensinriktning omfattar.
Ramar för studiebesök
- Studiebesöket i en annan verksamhet får omfatta 3–5 dagar och ska ske under den första halvan i en av VFU-kurserna (dock inte i utbildningens första VFU-kurs). Den andra halvan av VFU-kursen är inte lämplig eftersom VFU-lärarna då gör besök och trepartssamtalet sker.
- Studiebesök kan ske i en eller flera VFU-kurser.
- Du som av någon anledning har genomfört din VFU-kurs på annan skola/förskola, behöver inte göra något studiebesök.
Så organiseras studiebesöket
Den skola/förskola där du har din huvudplacering ansvarar för att organisera studiebesöket. Studiebesöket kan vara ensidigt eller organiseras som ett utbyte mellan studenter på olika skolor/förskolor. I den senare modellen kan ni som studenter vara värdar för varandra. Den skola/förskola där du har din huvudplacering ansvarar för att studiebesöket följs upp genom att du får reflektera över gjorda erfarenheter.
Peer learning
Under din VFU är det möjligt att du handleds utifrån peer learning-modellen. Peer learning innebär att du samarbetar tillsammans med en eller flera medstudenter under VFU:n på ett flexibelt och strukturerat sätt. Med andra ord använder ni varandra som resurser för att sammanföra teori och praktik.
I peer learning står ni inför samma situation – en så kallad strukturerad läraktivitet – som ni sedan löser med mer eller mindre stöd från era handledare. De strukturerade läraktiviteterna utgår alltid från den dagliga verksamheten och bygger på VFU-kursens lärandemål. Ingen av er har den formella rollen som lärare/handledare och ni har inte heller formell makt över varandra, men däremot turas om ni att vara den som lär och den som lär ut.
Peer learning-aktiviteter
Peer learning
Peer learning som handledningsmodell för VFU
Peer learning som handledningsmodell för VFU
Under din VFU är det möjligt att du handleds utifrån peer learning-modellen där kamratlärande står i fokus. I filmen får du information om peer learning och vad det innebär för dig som student.
Verksamhetsintegrerade dagar
Verksamhetsintegrerade dagar för förskolestudenter
Vad är VI-dagar?
Verksamhetsintegrerade dagar, VI-dagar, är specifika dagar under din utbildning där du aktivt deltar i förskolans verksamhet. Dessa dagar är särskilt viktiga i ämnesdidaktiska kurser (termin 2, 3 och 4) och syftar till att hjälpa dig att uppnå lärandemålen för dessa kurser. Lärandemålen inkluderar att planera, genomföra, värdera och analysera undervisning inom ämnen som estetik, språk, matematik och naturvetenskap.
Genomförande
- Antal dagar: Antalet VI-dagar varierar, men det brukar vara mellan 3–5 dagar per kursperiod.
- Planering: Du får tillgång till kursens schema fyra veckor innan kursstart och kan då planera dina VI-dagar. Dessa dagar kan vara schemalagda på specifika datum.
- Kontakt: Du ansvarar för att kontakta förskolan och i samråd med personalen bestämma vilka dagar och tider som passar för genomförandet av VI-dagarna.
- Självständighet: Det finns inga krav på att handledare eller annan personal ska avsätta tid för att handleda dig under VI-dagarna. Du förväntas vara självständig och ta ansvar för dina aktiviteter.
Syfte
Syftet med VI-dagar är att ge dig kontinuerlig praktisk erfarenhet och att upprätthålla en stark koppling mellan utbildningen och förskolans verksamhet. Detta hjälper dig att utveckla ditt lärarskap och att tillämpa teoretiska kunskaper i praktiken.
Genom att delta i VI-dagar får du värdefull insikt i förskolans vardag och möjlighet att öva på dina färdigheter i en verklig miljö, vilket är avgörande för din framtida yrkesroll som förskollärare.
Ersättning och försäkring
Här hittar du information om vad som gäller vid ersättning för resor under din VFU samt ersättning från försäkringen om du skulle bli skadad.
Studentförsäkring
Malmö universitet har som målsättning att ha ett bra försäkringsskydd för dig som studerar men har din verksamhet helt eller delvis förlagd utanför universitetet.
Om du blir skadad under din VFU och vill ha ut ersättning från försäkringen, ska du skicka in en skadeanmälan till Kammarkollegiet. Anmälan ska skrivas under av både dig och en företrädare för universitetet (till exempel VFU-läraren).
Mer information om försäkringen och skadeanmälningsblankett finns hos Kammarkollegiet.
Reseersättning
Som lärarstudent får du VFU-placering på partnerskolor och förskolor som Malmö universitet har avtal med, främst i södra och västra Skåne. Placeringen baseras på tillgängliga platser, din examensinriktning och bostadsort.
Du kan ansöka om reseersättning för resor med allmänna kommunikationsmedel i andra klass som överstiger kostnaden för resor inom "hela Skåne". Biljettpriset baseras på Skånetrafikens priser. Ersättning ges terminsvis efter genomförd VFU-kurs, i juni och december, efter ansökan. Du får inte ersättning för resor med andra kommunikationsmedel eller för resor under introduktionsdagar.
Du hittar mer information i blanketten nedan. Observera att den inte går att fylla i digitalt, utan behöver skrivas ut för att kunna fyllas i.
Blankett för reseersättning (pdf)
Merkostnadslån för extra kostnader
Du kan ansöka om merkostnadslån hos CSN för extra kostnader i samband med dina studier.
Kontakt
Frågor om VFU: ls.vfu@mau.se
Teknisk support i VFU-portföljen: vfusupport@su.se