Benjamin Maus, doktorand vid Fakulteten för teknik och samhälle, är en av årets mottagare av Malmö universitets pedagogiska utmärkelse 2025.

För honom handlar undervisning om mycket mer än att förmedla kunskap – det handlar om att skapa meningsfulla möten där både studenter och lärare lär av varandra.

– Jag känner mig otroligt hedrad och glad över att få ta emot det här priset – särskilt eftersom det delas ut av studenterna, säger Benjamin. Det krävs alltid två sidor för att skapa en meningsfull lärandeupplevelse, och jag är tacksam för alla möten i föreläsningar, workshops, projekt och uppsatser under de senaste åren.

Han betonar att utmärkelsen inte är något han uppnått på egen hand.

– Jag är också väldigt tacksam för det stöd och den handledning jag fått av mina kollegor på Malmö universitet ända sedan min första dag. Det förtroende och den öppenhet jag har mött som ung lärare – och nu som doktorand – har varit avgörande för att detta skulle vara möjligt.

För Benjamin är priset en uppmuntran att fortsätta utvecklas som lärare.

– Framför allt är det en fantastisk motivation att hela tiden förbättra min undervisning, säger han. Jag trivs verkligen i klassrummet och vill fortsätta bidra på mitt sätt till att inspirera och stötta andra på deras läranderesor. Personligen känns det också fint att se hur mitt doktorandarbete snarare har stärkt än begränsat min undervisning.

Benjamins sätt att undervisa formas av hans bakgrund inom interaktionsdesign, där struktur, berättande och engagemang går hand i hand. Han ser varje lektion som en interaktion som kan designas genom till exempel den visuella utformningen av presentationer eller upplägget av gruppaktiviteter. Variation, kreativitet och delaktighet är kännetecknande för hans undervisning.

– Jag har nog tur som undervisar inom ett område som naturligt uppmuntrar kreativa och varierade arbetssätt. Jag använder många olika workshopformat, även mer okonventionella som bodystorming, där rollspel och improvisation ingår. Jag håller också handledningar i verktyg som Figma och ProtoPie, och har haft givande samarbeten med bland annat Arduino och K3:s verkstadsteam, säger han.

Han brinner för att låta studenterna börja skapa och testa sina idéer tidigt i lärandeprocessen – även när tekniken bakom är avancerad.

– Jag vill att studenterna ska kunna börja skapa och testa interaktiva idéer snabbt. Ett exempel är verktyget Teachable Machine, där man utan att skriva kod kan bygga enkla modeller för maskininlärning. På så sätt kan studenterna utveckla prototyper som reagerar på gester eller ljud, samtidigt som de fokuserar på konceptet och användarupplevelsen snarare än på tekniken bakom, berättar han.

Benjamin lägger också stor vikt vid att anpassa undervisningen till olika studentgrupper och kulturella sammanhang.

– Olika utbildningar innebär olika erfarenheter, språk och sätt att tänka. Kandidatelever har ofta en mer lokal kontext, medan masterstudenterna kommer med internationella perspektiv. Det kräver en viss ”code-switching” för att budskapet ska nå fram. Min bakgrund som designer och konsult, där anpassning till olika sammanhang är en del av jobbet, har verkligen hjälpt mig i det, förklarar han. 

Nyfikenheten är det som håller honom motiverad och inspirerad.

– Det är en av de saker jag verkligen tycker om – att få vara nyfiken. Jag följer olika nyhetsbrev, läser forskningsartiklar inom design och människa-datorinteraktion, pratar med kollegor, går på konferenser och testar nya verktyg. Allt det håller energin uppe och gör att jag lär mig något nytt varje dag, avslutar Benjamin.

Studenternas motivering

Genom varierande undervisningsmetoder stödjer Benjamin studenterna att nå kursens mål på ett effektivt och lustfyllt sätt. Han ger tydliga exempel, bryter ner komplexa begrepp i hanterbara steg och följer upp varje student. Han tar studenterna på allvar, fångar upp frågor och funderingar och anpassar undervisningen därefter. Benjamin ser till att olika perspektiv lyfts fram och att alla ges möjlighet att bidra i gruppövningar och diskussioner. Hans engagemang smittar av sig och gör att studenterna känner sig sedda, hörda och inspirerade att fortsätta utvecklas.