När du exempelvis byter mobiltelefon eller surfplatta behöver du ta bort MFA från din gamla mobila enhet och aktivera MFA på din nya enhet.

Ta bort MFA från din mobila enhet

  1. Gå till IDS: ids.mau.se. Välj "Jag har problem att logga in"

  2. Välj "Återställ MFA"

  3. Logga in med BankID eller eduID

  4. Kopiera den tillfälliga åtkomstkoden

  5. Logga in på Microsofts säkerhetssida: mysignins.microsoft.com/security-info

    Logga in med din datorid@mau.se (t.ex. aa1234@mau.se) och din tillfälliga åtkomstkod.
    Vi rekommenderar att du öppnar länken i ett privat fönster eller inkognitoläge.
  6. På Microsofts sida ser du Microsoft Authenticator och din mobila enhet. Klicka på "Ta bort".

Aktivera MFA på din mobila enhet

När du har tagit bort MFA från din gamla mobila enhet och kan du gå vidare till nästa steg – att aktivera MFA på din nya mobila enhet.

Aktivera MFA för din datoridentitet

Kontakt

Om du har frågor är du välkommen att höra av dig till IT-supporten.

Kontakta IT-supporten