i

Aktivera MFA för din datoridentitet

För att skydda ditt datorkonto behöver du bekräfta din identitet med en app. Aktivera multifaktorautentisering (MFA) steg för steg med hjälp av guiden. Från den 1 oktober behöver du appen för att logga in i Canvas.

Guide för att aktivera MFA

För att aktivera MFA behöver du tillgång till både en dator och din mobiltelefon.

Du kan genomföra aktiveringen oavsett om du befinner dig i universitetets lokaler eller på en annan plats.

1. Installera appen på din mobiltelefon

Steg 1

Ladda ned och installera Microsoft Authenticator-appen på din mobiltelefon. Var noga med att du installerar "Microsoft Authenticator" av Microsoft Corporation. Hämta appen i App Store eller via Play Butik.

Du kan även använda andra authenticator-appar, som Google Authenticator – men det finns bara support för Microsoft Authenticator vid universitetet.

Microsoft Authenticator (App Store)

Microsoft Authenticator (Google Play)

Steg 2

När du öppnar appen kan du få fråga om Microsofts sekretesspolicy. Välj "Godkänn".

Steg 3

Därefter kan appen fråga om appanvändningsdata. Välj "Fortsätt".

Steg 4

Ge appen tillgång till aviseringar, kameran och plats vid förfrågan.

Radera inte appen efter installationen – du behöver den för att identifiera dig när du loggar in i Canvas.

2. Aktivera MFA

För att aktivera MFA behöver du logga in på din dator.

Steg 1 – på datorn

Gå in på: aka.ms/mfasetup. Öppna länken i ett privat fönster eller inkognitoläge. Logga in med ditt datorid@mau.se (t.ex. aa1234@mau.se) och lösenord.

Steg 2 – på datorn

Du får information att "Börja med att hämta appen". Välj "Nästa".
Eller
Hamnar du istället på sidan "Säkerhetsinformation"? Lägg i så fall till inloggningsmetod genom att klicka på plustecknet. Välj "Microsoft Authenticator".

Steg 3 – på datorn

Du får information att "Konfigurera ditt konto". Välj "Nästa".

Steg 4 – på mobilen

Klicka på + tecknet för att lägga till konto och välj "Arbets- eller skolkonto".

Steg 5 – på mobilen

Klicka på "Scanna QR-kod". Skanna QR-koden via appen i din mobiltelefon. Välj "Nästa".

Steg 6 – på mobilen

Om appen ber om behörighet till kameran eller tillåtelse att skicka notiser, välj "Tillåt".

Steg 7 – på datorn

Din datoridentitet kommer nu att läggas till i appen. Välj "Nästa".

3. Godkänn begäran om inloggning

Steg 1 – på datorn

Du får meddelandet "Låt oss prova" och två siffror visas.

Steg 2 – på mobilen

Knappa in siffrorna i Microsoft Authenticator-appen.

Steg 3 – på mobilen

Du får meddelandet "Försöker du logga in?". Välj "Ja".

Steg 4 – på datorn

Du får information på datorskärmen att "Meddelandet har godkänts". Välj "Nästa". 

Steg 5

Nu har du aktiverat MFA för ditt konto! Du får en bekräftelse på att "Microsoft Authenticator-appen har registrerats". Kom ihåg att enbart godkänna inloggningar som du vet att du själv har tagit initiativ till.

Ta bort MFA

När du exempelvis byter mobiltelefon eller surfplatta behöver du ta bort MFA från din gamla mobila enhet och aktivera MFA på din nya enhet.

Ta bort MFA

Fråga AI om MFA

Ställ dina frågor om att aktivera MFA. Använd chattfältet nedan. Du kan ställa vilken fråga du vill, eller bara skriva in ett enkelt sökord. Under en testperiod finns en Copilot-agent (AI) som söker specifikt på studentwebben.

Vanliga frågor och svar

Jag får inte upp någon QR-kod?

Om du inte ser någon QR-kod kan det bero på att du dirigeras direkt till Microsofts sida. Titta gärna på den här filmen, där du får en steg-för-steg-guide för att slutföra din aktivering.

Aktivera MFA med extra moment (MauPlay)

Vad är multifaktorautentisering (MFA)?

MFA är ett extra säkerhetslager när du loggar in på ditt Mau-konto.

I stället för att bara ange datoridentitet och lösenord, behöver du också bekräfta på ett tredje sätt – till exempel genom en tillfällig kod i din mobil. Det gör det mycket svårare för någon obehörig att ta över eller få åtkomst till ditt konto.

Hur gör jag för att komma i gång med MFA?

Du behöver en smartphone och appen Microsoft Authenticator, som finns tillgänglig för både iOS-enheter (kräver iOS/iPadOS 16.0 eller senare) och Android-enheter (kräver Android 8.0 eller senare).

Andra typer av Authenticator-appar kan fungera. Malmö universitet rekommenderar Microsoft Authenticator, som är den app vi kan ge stöd och support för.

Microsoft Authenticator för iOS (App Store)

Microsoft Authenticator för Android (Google Play)

Vad händer om jag inte aktiverar MFA?

Om du inte aktiverar MFA kommer du inom kort inte längre att kunna logga in på universitetets tjänster.

Från och med den 1 oktober 2025 måste du ha aktiverat MFA på ditt konto för att få fortsatt åtkomst till lärplattformen Canvas.

Hur fungerar MFA i praktiken?

När du loggar in använder du:

  1. Datoridentitet – till exempel xx0000@mau.se
  2. Lösenord – som ska vara 12–30 tecken långt och innehålla både stora och små bokstäver (inte å, ä eller ö), minst en siffra och minst ett specialtecken. Vissa tecken fungerar inte (till exempel /, $, >, <, & eller mellanslag).
  3. En extra bekräftelse – ett tillfälligt värde (till exempel siffror) som du bekräftar i den Authenticator-app du installerat/ska installera på din mobil.

Hur ofta behöver jag använda MFA?

Du behöver bara använda MFA när du loggar in. Så länge du är inloggad påverkas du inte.

Om du loggar ut själv, eller loggas ut på grund av inaktivitet, behöver du använda MFA igen vid nästa inloggning.

Är det krångligt att använda MFA?

Nej, när det väl är igång tar det bara några sekunder extra vid inloggning. Du använder din mobil för att slutföra inloggningen till systemet.

Varför måste jag aktivera MFA på Malmö universitets system?

Malmö universitet är en statlig myndighet och behöver följa gällande säkerhetskrav (NIS2/ISO 27001 och SWAMID). Att använda MFA är en del av dessa krav.

För dig som student betyder det att:

  • Ditt konto blir svårare att kapa, eftersom det får ett extra säkerhetslager.
  • Universitetets system blir säkrare för alla användare.

Jag får en felkod vid installation av MFA – vad ska jag göra?

Ibland visas en felkod vid installation av MFA. Då är det enklast att du tar bort det MFA du har installerat på din mobila enhet, och sedan aktiverar ett nytt.

Du kan ta bort MFA genom att följa guiden:

Ta bort MFA

Kontakt

Om du har frågor är du välkommen att höra av dig till IT-supporten.

Kontakta IT-supporten

Sidan senast uppdaterad: 2025-10-03