I Sverige konsumerar vi cirka 7,5 kilo kaffe per peson och år. Det motsvarar ungefär två och en halv kopp per dag, vilket gör Sverige till ett av de länder som dricker mest kaffe i världen. Genom att förlänga kaffets livscykel bidrar Go Cirkulärs hudvårdsprodukter inte bara till den cirkulära ekonomin, utan också till att minska koldioxidutsläppen från hudvårdsprodukter.

Irene Atance kommer ursprungligen från Spanien och sökte sig till Malmö universitet och masterprogrammet Leadership for Sustainability. Med en bakgrund inom detaljhandeln och en kandidatexamen i folkhälsa och nutrition från Köpenhamns universitet, började Irene under sin studietid att intressera sig för cirkulär ekonomi.

– I och med dagens klimatutmaningar måste vi tänka om våra system, och cirkulära system är bra eftersom de hushållar med naturens resurser. Under mina studier vid Malmö universitet lärde jag mig mer om just cirkulär ekonomi, vilket inspirerade mig att starta ett projekt för att återanvända kaffesump från lokala företag i Lund, säger Irene Atance, grundare och vd för Go Cirkulär.

Irenes idé tilldelades Leapfrogs-stipendiet från Malmö universitet, vilket gav henne möjlighet och finansiella medel att testa och utveckla sin idé vidare. Irene fördjupade sin kunskap om kaffe och dess fördelar för huden. Via Drivhuset, Almi och Malmö universitets innovationsenhet fick Irene sedan rådgivning och finansiellt stöd för att kunna ta fram en prototyp och validera sin idé kring en kaffeskrubb.

I Malmö finns ett fantastiskt ekosystem för startups som uppmuntrar människor att följa sina drömmar.

Irene Atance

Trots att Irene inte hade något kapital eller nätverk registrerade hon i november 2020 Go Cirkulär AB. Ett halvår senare, efter att har arbetat med produktutveckling och att bygga upp sitt varumärke, lanserades hennes första kroppsskrubb.

– Jag är glad över att våra produkter erbjuder ett hållbart alternativ för kunderna och att få möjligheten att samarbeta med lokala caféer, som delar min vision om en hållbar resursanvändning.

Irene har utvecklat fler cirkulära produkter och företaget har nu kroppsskrubb, massageolja och ansiktsserum i sitt uppcyklade kaffesortiment. Dessutom fortsätter hon att utveckla den cirkulära upplevelsen av produkterna med en nyutvecklad förpackningslösning, gjord på tång som kan komposteras i hemmet.

Irenes resa har varit långt från spikrak och att hon befinner sig där hon är idag har inte varit en självklarhet.

– I Malmö finns ett fantastiskt ekosystem för startups som uppmuntrar människor att följa sina drömmar, oavsett socioekonomisk bakgrund. Det har hjälpt mig att fatta beslutet att börja min nya karriärväg och i slutändan bli entreprenör.

Irene har fått flera utmärkelser och i år har hon blivit nominerad till HMK Carl XVI Gustafs pris Årets Nybyggare. Idag är Go Cirkulär en del av Medeons inkubator och nästa år ska produkterna marknadsföras utanför Sverige.

Mer om Go Cirkulär