Har du frågor om digital tentamen, den digitala mötestjänsten Zoom eller tillgång till lokaler? Här finns uppdaterad information om vad som gäller när undervisning, stöd och service ges digitalt.

Universitetets lokaler

Universitetet har just nu begränsade öppettider och antalet studieplatser är begränsade. Som student har du tillgång till flera av universitetets byggnader med multikort och kod. 

Öppettider till universitetets lokaler

Bibliotekens öppettider

Så använder du den digitala mötestjänsten Zoom

För att skapa ett konto i Zoom behöver du din datoridentitet. Då får du ett konto utan begränsningar i möteslängd, antalet möten eller antalet deltagare. Har du redan ett gratiskonto hos Zoom med samma e-postadress slås dessa ihop. Installera gärna Zoom-appen både på din dator och mobil. Följ guiden nedan för att komma igång. 

Tentamen och examination

Hur vet jag om examinationen är digital eller på plats?

Salstentor har markeras med texten ”Salstentamen sker på campus” i aktivitetstillfället samt ”På campus” i schemat. Salstentor har obligatorisk anmälan via Kronox.

Om din salstenta har ersatts med examination på distans så får du reda på det av din examinator. Då får du även reda på om du måste anmäla dig via Kronox.

Var anmäler jag mig till den digitala tentan?

Fakulteternas hantering av anmälan till digital tentamen kan variera. Kontakta därför din studieadministratör eller examinator för information om vad som gäller för din tenta.

Hitta din studieadministratör

För dig som behöver tillgång till dator eller internetuppkoppling

Universitetsbiblioteken är öppna för dig som behöver tillgång till dator eller wifi för dina studier. Vid universitetets teknikutlåning kan du även låna datorer.

Bibliotekens öppettider

Teknikutlåningen

Tips vid digitala studier

Studenthälsan har samlat sina bästa tips för att klara av studierna när du pluggar hemifrån. Studenthälsan har öppet för samtal via telefon eller Zoom om du vill ha någon att prata med.

Studenthälsan på Malmö universitet

Skapa en rutin

Försök att skapa och att hålla en rutin som passar dig och går att hålla. Planera in tid för omväxling, rörelse, frisk luft, socialisering och vila. Planera i förväg så att du vet vad du ska plugga på och när det är tid för vila.

Tips: sätt larm så du inte missar när det är dags för att börja plugga igen eller när det är dags att sluta.

Starta dagen på ett bra sätt

Vilken rutin hade du innan distansstudierna? Gick du upp samma tid? Åt frukost? Klädde på dig? Cyklade du? Försök att fortsätta med din vanliga rutin så att du kommer igång.

Pauser – dela in tiden i korta pass

Pauser är viktigt för att behålla fokus och kvalité i arbetet. Vilka typer av pauser/aktiviteter ger dig energi? Planera in dem noga och ofta. Sätt rimliga tidsgränser och var noga med att följa dem.

Tips: testa nya sätt att återhämta dig på. Och glöm inte att röra på dig!

Mat och mattider

Mat och dricka är såklart nödvändigt för att orka med sina studier. Det är lätt att slarva med maten när du bara är hemma och slappar och inte har något inplanerat. Planera in mattider när det passar dig och mat eller dryck kan vara en perfekt paus.

Kontakt med andra

Va kreativ! Många saknar social kontakt och längtar efter någon som frågar om de vill titta på föreläsningsfilmen tillsammans eller höras på Facetime samtidigt som de skriver en uppsats. Ni kan såklart också ses om ni är friska.

Tips: Vad är det värsta de kan svara? 

Skilj på studier och annan tid

Var nog med att skilja på studietid och ledig tid. Gör en realistisk planering och var inte överambitiös, gör den genomförbar. Utvärdera i efterhand hur det gick och justera efter hand.

Plats för studier

Var pluggar du bäst? Finns det platser tillgängliga där du kan plugga på? Om inte, så kan du skapa en särskild plats hemma där du bara pluggar. Om du inte har så mycket plats så kan du till exempel ha en lampa som bara är tänd när du pluggar för att signalera att det är studietid. Försök att undvika sängen om det går.

Håll dig i rörelse

I och med att föreläsningar, seminarium och annan undervisning ges på distans och att många andra aktiviteter är inställda så kommer du antagligen att röra på dig i mindre grad än förut. Vad kan du göra för att röra på dig mer? Gå på en promenad, cykla, gör yoga hemma eller dansa själv eller med en kompis? Frisk luft är också bra för att kunna fokusera och må bättre.

 

Få omväxling

Kom ihåg att göra annat än att bara plugga. Tänk också på att inte bara kolla in i telefonen och dataskärmen hela tiden. Gillar du att baka, sjunga, måla, filma, eller nåt annat?  Prova något nytt, du kanske hittar helt nytt intresse. 

Om du känner oro

Det kan kännas läskigt och det är inte konstigt en blir orolig och rädd. Fortsätt göra det du mår bra av. Var aktiv och rör dig så mycket du kan. Försök hålla dina rutiner och kolla inte in nyheter för ofta. Snacka med andra och kom ihåg att Studenthälsan finns om du behöver prata med någon.

Studenthälsan på Malmö universitet